2013. október 27., vasárnap

Saját termék

Van egy különleges borom, amit tudom, hogy soha nem fogok meginni. Történjen bármi, a palackban marad. Lehet, hogy idővel megromlik, zavaros lesz, de a lényegen nem változtat.  Már vagy 7 éve őrzöm, így még muzeálisnak sem mondható, de az eszmei értéke annál nagyobb, mint afféle saját produktumnak. Na jó, nyilván enyhe túlzás íze van a kijelentésnek, de évek múltával minden átértékelődik, így az igazság is más színezetet kap…

Jópár éve annak, pesti barátnőm szüretelni hívott nagyapja szőlőjébe a közel a Velencei-hegység lankáihoz. „Gyere le, jó móka lesz, legalább fecsegünk egy keveset”– hangzott az invitálás. Bár vidéki gyerek vagyok, túl számos falusi nyaraláson, rokonlátogatáson, a szüret valahogy kimaradt az életemből.

Hogy miért kellett hajnali hat órára érkezni, azt egészen addig nem értettem, míg ki nem értem a szőlőbe. Szőlő volt mindenfelé, amerre a szem ellátott: szőlő és szőlő és szőlő végeláthatatlanul. A szőlőtőkék mellett pedig minden szőlősgazda réme, egy rakás dilettáns városlakó fiatal és egy hétpróbás Nagypapa. Már az első akadályt is nehezen vettem: éhgyomorra törköly. De az a jófajta házi rettenet. Vizespohárból, mert az úgy járja. Mire a szüret került terítékre, gyakorlatilag már mindenből hármat láttam. Vigasztalt a tudat, hogy a többiek is. Nagypapa kicsit aggódott, hogy mit kezd egy fél tucat részeg városival, de megnyugtattuk, hogy a munka mindenekelőtt. No és persze a pálinka! Nem tudom mennyi csúszott le a nap során, de biztos sok, mert szerencsére jó hideg is volt, és azt a rengeteg hajlongást fájdalomcsillapító nélkül nem is bírtuk volna. Ebédre csülkös gulyást kaptunk, friss kenyérrel, és fojtásnak egy kis házi túrós rétest, hogy bírjuk a munkát. És mi bírtuk. Nagypapa irányított, mi lányok vágtuk a szőlőt, a fiúk puttonyoztak. Közben nótáztunk és ittunk. Sokat. Mert a szürethez hozzátartozik. Másnap nem éreztem a derekam a sok hajlongástól szanaszét vagdaltam az összes ujjam, zsongott a fejem. Valódi élmény volt. Nagypapának is. Éppen ezért, mikor kész lett a bor, mindannyiunknak küldött egy palackkal. Szépen felcímkézve, megírva, dátumozva. Értékesebb, mint az indiánok aranya! Kincs! Saját termék.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése