A torony mindig is
megosztotta a franciákat, sokan szeretik, de sokan kimondottan utálják:
becenevei is ezt tükrözik, egyesek Csúfságnak hívják, mások Öreg Hölgynek. Eredetileg
az 1889.
évi világkiállításra készült, és a tervek szerint a kiállítás után lebontották
volna. Azonban Anno a város művészeti és irodalmi elitje
ellenezte a tornyot, amit emiatt 1909-ben majdnem ledöntöttek. Csak azért
menekült meg, mert az akkoriban újnak számító távíróhoz szükség volt az antennák
elhelyezésére, amire a torony kiváló lehetőséget adott. A fáma szerint egy szélhámos, Victor Lastig, kétszer eladta ócskavasként. A I. világháborúban
innen fogták el a rádióadásokat és fejtették kódolt üzeneteket. A második világháborúban a németek fegyvereket
akartak belőle készíteni. Nevét tervezőjéről, Gustave
Eiffel mérnökről kapta.
A francia köztársaság az 1789. évi forradalom 100. évfordulóján valami igazán
különlegessel akarta elkápráztatni a világot. Jules Ferry kormánya úgy döntött egy világkiállítás és
egy dicső emlékmű pont megfelel erre a célra, ezért 1878-ban el is kezdték a
rendezvény szervezését. Már csak az emlékmű hiányzott. Egy nagyszabású
pályázatot írtak ki melyen
Eiffel és két mérnöke, Émile Nouguier és Maurice
Koechlin egy fémtorony ötletével indult. Elképzelésüket 1884. június 6-ig
formába is öntötték Stephen Sauvestre építész együttműködésével. A meghökkentő fémtorony olyannyira elnyerte
a moratórium tetszését, hogy 1886. május 1-jén Eiffel pályázatát hirdették ki győztesnek és pár
hónap múlva a szerződést is megkötötték, mely szerint Eiffel zsebből
megelőlegezte a 8,5 millió arany frankra becsült költségek
80%-át. A hatóságok 1890.
január 1-jétől
számított 20 évre engedték át részére a hasznosítás jogát, amely a határidő leteltével került Párizs városához.
Az építkezés 1887. január 28-án kezdődött el és két év alatt
kellett befejezni. Hatalmas tölcséreket vájtak, majd szárítottak ki a
Mars-mezőn, hogy a kőművesek hozzákezdhessenek az oszlopok alapozásához. Sokan attól tartottak, hogy a szerkezet össze
fog dőlni, mivel a torony a Szajna partjára a vizes talajra épült. A
vasszerkezet ugyan szilárd beton alapokon nyugszik, ám ezt az alapozást a
vízszint alatt kellett elvégezni. Erre egy speciális búvárharangot építettek,
ami kiszorította a vizet, így a munkások gond nélkül ki tudták termelni a
földet és lehelyezni a beton alapokat, amire aztán a vas tornyot építették fel.
Az ívek – bár kevese tudják – nem esztétikai, sokkal inkább statikai
szempontok alapján készültek. Az ívelt pillérek ugyanis stabilabbá tették az építményt.
A torony íveit elemenként külön - külön tervezték, az elkészült darabokat pedig
Eiffel öt kilométerrel távolabb lévő gyárából szállították a helyszínre. A
kovácsoltvas elemeket szegecseléssel illesztették össze, ezért a gyártás során
elkerülhetetlen volt a pontosság. A
biztonság kedvéért azonban egy-egy 900 tonna teherbírású hidraulikus szerkezet
is került a torony lábaiba, ezekkel lett kiegyensúlyozva az épület. A 1,6 hektár alapterületű,
8600 tonna súlyú, 12 000 darabból összeállított torony magassága 326 m , első emelete 54,
második emelete 115, a
harmadik 274 m
magasban van.
A torony építésének terve, már kihirdetésekor heves
ellenkezést váltott ki. A párizsi
művészek - Charles Gounod, Charles Garnier, Victorien Sardou, Ifj.
Alexandre Dumas, François Coppée, Sully Prudhomme, Leconte de Lisle, Guy de Maupassant, Huysmans - fennhangon tiltakoztak az építmény ellen. Hiába. A
torony rohamléptekben készült: havonta 12 méterrel lett magasabb. Az „elképesztő
technikai vakmerőség, kiemelkedően gyors végrehajtás” (26 hónap) lehetővé
tette, hogy két év elteltével, 1889. május 15-én felavathassák.
A nagyközönség nemcsak a kilátástól
volt elragadtatva, de Eiffel mester művétől is. A világkiállítás hat hónapja
alatt a torony 2 millió látogatót fogadott; sikere felülmúlt minden elképzelést.
Manapság is az egyik leglátogatottabb építményként tartják
számon; évente több mint 6 millió turista látogatja meg. A turistákat 4
étterem, 8 ajándékbolt, illetve saját postahivatal is várja, ahol üdvözlő
lapukat egyedi Eiffel tornyos pecséttel látják el. Az első, második és harmadik
szintre felvonó vezet, de a torony csúcsára 1710 lépcsőfok megmászásával lehet
feljutni. A liftek mintegy 100.000 km-t tesznek meg évente. A zökkenőmentes
működésük érdekében a szerkezetet hetente kétszer állati eredetű zsírral kenik
át. Az Öreg Hölgynek saját rendőrsége is van, munkájukat 100 kamera segíti. Itt
helyezték el azokat a műszereket is, melyek előre jelzik a város időjárását.
Az Eiffel- torony több mint 100 éves, ám ez cseppet sem
látszik rajta. Egy egész brigád segít abban, hogy a torony mindig tökéletes
legyen. Hét évente átfestik, hogy megakadályozzák a rongálódását. Nem is
lennének franciák, ha pont a kedvencükkel ne bánnának különlegesen. Ehhez 25
tapasztalt hegymászóra, 15 hónapra és 60 tonna festékre van szükség. A
festőknek le kell küzdeniük egy optikai csalódást. Ha egy színnel festenék, az
az alsó részén a sötétebb háttér előtt világosabbnak, míg a fenti részen a
világos égbolt előtt sötétebbnek tűnne. Ezért a tornyot három árnyalattal
mázolják. Ahogy haladnak feljebb egyre világosabb színt használnak, így a
torony ránézésre egyszínűnek tűnik.
A torony minden éjszaka csodás
fénybe borul, hogy beragyogja a párizsi éjszakát. A torony 300 speciálisan erre
a célra kifejlesztett égőt hord magán, amik napi 260 dollár értékű áramot
fogyasztanak. Ezek az égők amikor megvilágítják a tornyot, a festékkel
kölcsönhatásban aranyra színezik a tornyot.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése